Свикнали сме да четем и слушаме за ценни творби на изкуството, които са откраднати от нацистите през Втората световна война, някои от тях са върнати на собствениците им след дълго издирване и мъчителни процедури по доказване на собственост. Но днес, ще ви разкажем за една ценна маслена скица на Рубенс, която е открадната и продадена незаконно след войната. Тя е върната на собствениците си с помощта на няколко институции и аукционна къща, които обединяват усилия, за да закупят творбата.
Ценната творба на Петер Паул Рубенс е върната на фондация „Фриденщайн“ в Гота, германската провинция Тюринген. Скицата „Свети Григорий от Назианз“ (Св. Григорий Богослов) от 1621 г. е била незаконно продадена заедно с други съкровища от колекцията на фондацията след Втората световна война. Скоро тя отново ще бъде изложена за постоянно в Херцогския музей, част от дворцовия комплекс Фриденщайн.
Колекцията на „Фриденщайн“ някога е разполагала с общо пет скици на Рубенс от същата серия. С връщането на „Свети Григорий Богослов“ остават две, които липсват: Пророк Илия на златната си колесница и Свети Августин. Те, както и Свети Григорий, са включени в базата данни за изгубено изкуство от 2001 г. насам.
Свети Григорий Богослов е една от няколкото скици, които Рубенс създава при подготовката на поръчка за украса на йезуитската църква „Свети Карл Боромео“ в Антверпен – шедьовър на религиозната барокова архитектура.
Това е ключов момент в кариерата на Рубенс, тъй като е първата голяма поръчка за обществена сграда. Окончателните творби, които изобразяват библейски сцени, жени-светици и Отци на църквата, украсяват таваните на църквата и са завършени от членове на ателието на Рубенс.
Запазени са 22 рисунки на Рубенс, но 39-те композиции са унищожени, когато на 18 юли 1718 г. мълния поразява църквата и подпалва покрива ѝ.
Петте скици на Рубенс, които някога са били собственост на фондация „Фриденщайн“, са придобити от херцог Ернест II Сакс-Гота-Алтенбург през 1802 г. от търговеца на произведения на изкуството Франсоа Ксавие дьо Буртин от Брюксел. Не е ясно откъде Дьо Буртин се е сдобил с творбите.
Около 1918 г. дворецът Фриденщайн става обществен музей, а собствеността върху колекцията и имуществото му е прехвърлена на фондацията. Проблеми обаче възникват от март 1945 г., когато Свети Григорий и другите четири скици са изнесени от херцогския музей на Фриденщайн и преместени на неизвестно място в град Кобург, аргументът е, че трябва да се съхраняват извън обсега на съветската армия.
Малко след войната се разбира, че членове на фамилията Сакс-Кобург-Гота са изнесли произведенията от музейния комплекс и от мястото за съхранение в Кобург и са ги продали. През 1952 г. е записано, че Рубенсовата скица „Свети Григорий“ е продадена от нюйоркската галерия „Е. и А. Силберман“ на Художествената галерия „Олбрайт“, предшественик на Художествената галерия „Олбрайт-Кнокс“ в Бъфало, Ню Йорк, която по-късно се превръща в Художествен музей „Бъфало АКГ“.
Скицата се завръща в Гота след дългогодишен процес на международно сътрудничество между Музея за изкуство Бъфало АКГ, Фондация „Фриденщайн“ в Гота, „Кристис“ и Фондация за изкуство „Ернст фон Сименс“ (EvSK). EvSK осигурява средства за покупката, както и работи за създаване на правна основа за доказване на незаконността на продажбата. След това, през 2020 г., музеят на изкуствата в Бъфало се свързва с аукционната къща, за да организира продажбата.
„През 2006 г. „Кристис“ вече е връщала творба с произход от Гота и затова в нашата къща има чувствителност към историята на колекцията“, казва Дирк Бол, заместник-председател на „Кристис“ за изкуството на ХХ и ХХI век, в изявление, предоставено на The Art Newspaper.
„Благодарение на упражнената от нас надлежна проверка и на разбирането ни, че системите на пазара на изкуство споделят регулаторната отговорност, ние с удоволствие подпомогнахме музея в САЩ в решението му да не предлага произведението на свободния пазар, а да го продаде директно на „Гота“.“
Фондация „Фриденщайн“ се съгласи да закупи творбата като част от приятелско споразумение, признавайки, че музеят за изкуство „Бъфало АКГ“ е придобил творбата добросъвестно през 1952 г., когато истинските подробности за собствеността не са били публично известни. Фондация „Фриденщайн“ отказва да потвърди цената, която е платила за закупуването на творбата, но се предполага, че тя е ниска седемцифрена цифра.
„Фондация „Фриденщайн“ в Гота има за цел да възстанови историческата цялост на колекцията, особено по отношение на този връх – комплекта от пет скици на Рубенс“, казва директорът на фондацията Тобиас Пфайфер-Хелке.