Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Никой не ни е виновен за безвъзвратната загуба на Македония

Добре измислените, правилно дирижирани и въодушевено изпълнени ансамблови съчетания на театралните сцени винаги доставят удоволствие на публиката. В прецизно конструираните спектакли е достатъчно да има трима-четирима актьори, които предизвикват, мотивират и дърпат действието. Тогава оставаш доволен от зрелището и благосклонно отминаваш някоя и друга рецитация на по-неопитните артисти. А когато пиесата е доказана българска класика, тогава те интересува единствено удоволствието от съпреживяването.

И тъй като съпреживяването е все по-дефицитно в столичните арт салони, „Солунските атентатори“ в театър „Българска армия“ би следвало да се превърнат в хит. Военната трупа открай време се слави с маркови многолюдни постановки – от „Напразни усилия на любовта“ на Леон Даниел, „Коварство и любов“ и „Време разделно“ на Асен Шопов и „Животът е сън“ на Иван Добчев, през Чеховите постановки на Крикор Азарян, до „Железният светилник“ отново на Асен Шопов и „Урок по български“ с творби на Иван Вазов. Когато легендарният Анджей Вайда идва през 1978 година да режисира „Делото Дантон“, е изумен от броя на звездите в трупата. Васил Михайлов, който играе Дантон, неведнъж е цитирал думите на Вайда: „Не се съмнявах, че ще имате трима-четирима водещи актьори. Но откъде извадихте останалите 15?“.

Сега Иван Урумов режисира 13 в „Солунските атентатори“ – класиката на Георги Данаилов, в която се търси отговор на въпроса дали момчетата от Солунската българска мъжка гимназия „Свети свети Кирил и Методий“, са безпримерни герои или безразсъдни престъпници. Трагичният спор е между разума и смъртта, между интелекта и терора. Иван Урумов, който е популярен с респекта си към авторите и не си позволява никакви своеволия с текстовете на Шекспир и Питър Шафър, Бергман и Бекет, постига впечатляваща динамика в последователността и логиката на кадрите. Картините, наситени с ескалиращи емоции, се сменят с динамиката на киното, макар че декорът на сценографката Нина Пашова е съвършено минималистичен.

В актьорския състав някои определено са по-силни от други. Иван Радоев е живописен като Борис Сарафов – тартор на ВМРО, европейски плейбой и бохем, брат на знаменития артист Кръстю Сарафов. Репликите му за отчаянието и дързостта на българите, зарязани от родината и Европа под властта на султана, звучат кърваво. Самият актьор е от малкото, които изричат единствената истина: никой не ни е виновен за безвъзвратната загуба на Македония и беломорска Тракия.
Лиза Шопова, която наскоро беше назначена в „армейската“ трупа, разкрива ярка комедийна дарба като тайно даващата пари на революционерите леля, въпреки че официално се дистанцира от лудостта им. Някой ще каже, че характерните роли са лесни, но не е така – Стоянка Мутафова и Татяна Лолова са кралиците на сатирата, другите им бяха придворни дами.

Ясен Атанасов, който, за разлика от повечето си връстници, с всяко следващо превъплъщение доказва, че не спира да работи над себе си, е прочутият Йордан Попйорданов, познат от историята като Орце. Актьорът ненатрапчиво, но убедително използва твърдия говор, характерен и до днес в Мелник, Банско, Разлог и в старите изконни земи от другата страна на границата. Той нито за миг не излиза от образа, нито за секунда не забравя да бъде Орце Попйорданов с неговия патриотичен фанатизъм и стигаща до абсурди отдаденост на каузата. Васил Дуев-Тайг, също нов кадър в състава, привнася от своя ръбато-авангарден колорит на Димитър Мечев – радикален и циничен бунтар. Заедно с Ясен Атанасов те най-сполучливо придават плът и кръв на историческите си персонажи – младите „гемиджии“, които искат да умрат, преди да са се научили да живеят. Защото това е единствен ход към свободата.
В останалите роли са Владимир Матеев, Симеон Дамянов, Йордан Ръсин, Милен Миланов, Александър Дойнов, Гергана Плетньова, Ели Колева, Луизабел Николова, Йордан Алексиев. Музиката е на Дони, вокалът на Антоанета Добрева-Нети.

Режат си един друг главите, защото не знаят какво да правят с тях

Георги Данаилов пише пиесата „Солунските съзаклятници“ – както е оригиналното й заглавие, през 1983 година, а постановката е посрещната възторжено от критика и публика. Той силно нажежава патриотичния плам, но нито за миг не пропуска да направи безпощаден анализ на националния характер, който превръща любовта в омраза, а живота в смърт.

Авторът ни връща в първото десетилетие на миналия век, когато в Солун се разгаря огънят на едно от най-драматичните събития в историята ни – борбата за освобождение на Македония и Одринско от османско робство. На този фон се разгаря и спорът между различните крила на националните движения и тяхната философия. „Режат си един друг главите, защото не знаят как да си служат с тях“, казва Орце Попйорданов на своя политически опонент Борис Сарафов. И добавя „Няма да го бъде вашето въстание, само дето ще изколят простия народ“, а Борис Сарафов му отвръща „Те и така го колят. Поне ще знае за какво умира“. Прачичото на Чочо Попйорданов обаче е категоричен: „Не, господин Сарафов, когато един народ не знае за какво живее, той не знае и за какво умира“. След взривяването на „Отоман банк“ и френския кораб „Гвадалкивир“ започват кланета, а покушенията дълго са критикувани от Запада.

Георги Данаилов дискутира вечния въпрос, на който България никога няма отговор – знаем ли какво да правим със свободата си и чия е земята, на която си роден. Неслучайно Орце Попйорданов възкликва: „Македония загива. Тя умира като пребито куче пред очите на милостивия свят, пред очите на останалите българи и всички, всички до един чакат да свърши, та да си отдъхнат веднъж завинаги“.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.