Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Художникът Веселин Дамянов-Ves и неговите визуални мемоари

Още в уводните думи на едно от литературните събития на ХХI век – романът „Доброжелателните“ на Джонатан Лител, роман – мемоарни бележки на Максимилиан Ауе, издадени през 2006 година, четем „Дълго пълзим, подобно на гъсеница, по тази земя в очакване на великолепната и ефирна пеперуда, която носим в себе си. Времето минава, какавидата не идва, оставаме ларва, печално е, но какво да се прави?… Все пак ние не сме на този свят, за да се забавляваме. А за какво тогава? Нямам никаква представа – несъмнено, за да съществуваме, за да убиваме времето, преди то нас да убие. И в такъв случай най-доброто занимание през изгубените часове е да пишем. Не че имам толкова часове за губене, аз съм зает човек; имам, както се казва, семейство, работа, отговорности, така че всичко това отнема време, не остава много за разказване на спомени. Още повече, че спомени имам в твърде голямо количество. Истинска фабрика за спомени съм. Можех цял живот да прекарам в производство на спомени.“

Книгата „Доброжелателните“ е определена от критиката като своеобразно откровение, библия за ужасите на войната. И макар поводът да е Втората световна война, всъщност тя по смущаващ начин описва и собственото ни съвремие. Светът ни, раздиран от военни действия. Не случайно Максимилиан Ауе ще отбележи хладнокръвно „Ако сте родени в страна или във време, където не само никой не идва да убие вашата жена, вашите деца, но и никой не иска от вас да убивате жените и децата на другите, то благодарете на Бога и си останете с мир. Но никога не забравяйте: може да сте имали повече късмет от мен, но не сте по-добри.“

Художникът Веселин Дамянов-Ves, макар и никога да не е бил по полетата на реални военни действия, макар и никога да не е посягал към писателското перо, ежедневно, въпреки грижите, с маниакална упоритост, и преди всичко с вещина на педант, не пише, а рисува образи. Образи – визуални мемоари, на спомненото от предишния ден. Хроника на ежедневните военни походи, които разумът и сърцето провеждат на фронта на житейското оцеляване. На пръв поглед Веселин Дамянов отразява доброжелателно гледки, животни, човешки лица, фигури, събития. Прави го като че ли непринудено, сякаш с лекотата на поточна линия. С ирония, с насмешка, с характерните за почерка му тъгувания, прикрити зад усмихващи детайли и цвят. Много цвят – дори в графиката и рисунката. Като осмислено противоречие с военизираното безумие на нашето настояще. Тази творческа доброжелателност на художника през годините успя да го утвърди като едно от значимите присъствия на територията на изкуството у нас, а и извън пределите на страната ни. Намерил признанието на критиката и професионалната общност, той си извоюва любопитството на публиката, която с усмивка се взира в линиите, щрихите, в пластическите му домогвания, в живописните откровения, в способността му да акцентира върху делничното, обикновеното, върху детайла. Неща, така близки на всички ни, но и в нещо оставащи неуловими. И не защото са мимолетни, а защото са прeстъпни на оня, който има сетивата да ги улови.

С чувствителност на литературен герой, ходил по бойните полета, въображаемо безчинствал по съчинена заповед на зверстващ пълководец, Веселин Дамянов-Ves ежедневно, като след кошмар, се завръща, за да си спомни. Да се взре в бялото изобразително поле и с религиозен жест да положи щрих след щрих, контур след контур, цвят след цвят. Друг път – напротив, да се изправи пред изобразително поле, цяло изпълнено с думи, с чужди образи и смисли, намерени и откъснати страници, върху които да пренесе сънуваното, изживяното, мечтаното, неслучилото се. Тази систематична битка на художника с производството в завода за спомени като че ли непрекъснато му подсказва, че „времето минава, какавидата не идва, оставаме ларва, печално е“. Образи, сякаш доказващи цялата баналност в необикновеното ни житейско пътуване. Странство, в което, макар и някои от нас да имат повече късмет, всъщност не сме по-добри. Изложбата „Доброжелателните“ в градската галерия в Сливен може да бъде мислена като размишление тъкмо за доброто начало в нас. Доброто, с което все не успяваме да се справим. Доброто, за което Веселин Дамянов-Ves ни припомня, че се воюва ежедневно, при това винаги без никаква гаранция за успех.

Пламен В. ПЕТРОВ

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.