Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Пътуванията на Греди Асса в търсене на истината

Казват, че пътешествието е движение в търсене на истината, на мир, на духовен център, на безсмъртие. За всичко това свидетелстват пътуванията на Одисей, Херакъл, Менелай, Салаад и на още толкова много други герои. Изходът от Египет, прекосяването на пустинята, на Червено море – движения, без които светът никога не би бил такъв, какъвто е днес. Пътуването всякога е свързано с нас самите – като бягство към себе си или от себе си. Неслучайно в своите „Цветя на злото“ Шарл Бодлер ще напише:

Той тича след мечти от облаци по-странни
и като новобранец мечтае все за щик
бленува ласки, зной,
прищявки на страстта ни,
до днес неназовани на ни един език!
Но той открива винаги това, от което е
искал да избяга: самия себе си.
Остана ни от пътя горчивата поука!
Светът е бил – и вчера, и днес,
и всеки ден –
безличен, тесен. Кой ли в пустинята от
Скука не е един оазис в Ужаса студен?
(Превод от френски Кирил Кадийски)

В новата си изложба, месец след като е закрил друга своя експозиция, в друго артистично пространство в София, художникът Греди Асса ни разкрива възбудата от своите „Пътувания“. Пътувания, които мотивира с думите, поставящи и своеобразна рамка на експозицията: „Основният проблем на евреите е, че те, ходейки по земята, все търсят земя. Може би този проблем стои някъде дълбоко и в моите работи. Струва ми се, че те много по-малко са свързани с конкретни места и много повече с броденето между тях, с пътешествието“.
Изложбата бе открита шумно миналата седмица на първия етаж на Софийската градска художествена галерия, а неин куратор е Иво Милев, който преди години напусна Националната галерия, за да се отдаде на свободна артистична практика. И както винаги в неговите проекти – залите на галерията са преустроени изцяло според създадения специално за изложбата експозиционен дизайн. Самият Иво Милев уточнява, че „Пътувания“ е ретроспективна, юбилейна изложба на Греди Асса, „който тази година навърши 70 години. Чрез метафората на „пътуването“ тя представя основни моменти в развитието на художника с особен акцент върху приноса му за развитието на съвременното българско изкуство и мястото му в европейското и световно културно пространство.
Греди Асса е значима фигура в българското изобразително изкуство, която е оказала осезаемо влияние върху процесите по обновяване на визуалния език през 80-те и 90-те години на миналия век. Художникът има над 80 самостоятелни изложби и повече от 100 участия в колективни прояви у нас и в чужбина“.
Това обаче не е всичко. Изложбата е своеобразен подстъп за лично и близко съпреживяване на творчеството на пътуващия художник. А пътуващият художник по правило е пейзажист. За Греди Асса обаче „като пътешественик, еднакво важни са още интериорът, портретът, натюрмортът, музейният експонат или архитектурният детайл, които се превръщат в пейзажи… Той пътува през и създава културни пейзажи – природни, градски, музейни, битови, – сътворени от културни и исторически наслагвания и взаимовръзки. В същото време тези наситени с минало срещи са първооткрития, винаги върху нов хоризонт, усвояване на нови територии – Велики географски открития в сферата на личното“, пише Иво Милев. Този своеобразен превод, опит за разбиране на творчеството на Греди Асса, е напълно в целта си, но и в нещо недостатъчен. Защото творчеството му никога не е позволявало описателност, напротив – всякога е провокирало лично емоционално съприкосновение, общение, в което като че ли винаги трябва да говорим за пътуване. Защото единствено в движението – от раждането през цялото ни живеене, с всичките му огорчения и възвисявания, като че ли е смисълът на битието, а още повече за твореца. Именно за това движение разказва и новата изложба на Греди Асса, чиято 70-годишнина предстои да бъде отбелязана и в старопрестолно Велико Търново, където художникът се дипломира през 1981 г. в специалност стенопис в класа на проф. Никола Гелов.
В изложбата са показани повече от 140 произведения – маслена живопис, акварел и рисунка – от края на 80-те години на ХХ век досега, някои от които непоказвани пред публика. Включени са творби от ателието и личния фонд на Греди Асса, от галерии и музеи в страната и от частни колекционери. Експозицията е съпроводена с богато илюстрирано албумно издание с текстове на професор д-р Чавдар Попов и Иво Милев. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата, Фондация „Лъчезар Цоцорков“ и редица частни спонсори, а медиен партньор е БТА.

Пламен В. ПЕТРОВ

Последни публикации