Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Жени, алкохол, радости и рани в мемоарите на Стефан Мавродиев

Зрелище като от най-емоционалните и смислени хроники на арт гилдията се случи в Младежкия театър заради поредна литературна премиера на Стефан Мавродиев. Този път той представи не книга със стихове, каквито са предишните му шест, а мемоари – „Играещият човек“, сътворени в тандем с Огнян Панов под знака на „Изток-Запад“. В първата част на вечеринката публиката се наслади на моменти от легендарни купони в Младежкия театър, обилно наквасени с вино и невинно-нецензурни реплики от интимната лирика на Мавродиев, както и на тържеството в чест на 50 години от рождението му. Завъртяха се и кадри от десетките му филми и спектакли.

После биографичния труд бе представен с остроумен патос и философско-дружески закачки от шефовете на издателства „Изток-Запад“ и „Захарий Стоянов“ Любомир Козарев и Иван Гранитски, и професор Георги Каприев. Те, заедно с Огнян Панов, обявиха главния герой за демон и гений. С тях се съгласиха прехвърлилият 90-те Иван Несторов и състудентите на Мавродиев – Меглена Караламбова, Андрей Аврамов – чете и авторска поема за централния персонаж на събитието, Елена Райнова, Добромир Манев, Кирил Кавадарков, Марин Янев.

Големият актьор има и отлични режисьорски постижения – заради неговите „Емигранти“ развълнуваният Валери Петров пали цигара след 20-годишна пауза. Много го е яд, че на седмата репетиция на „Лолита“ по драматизация на Едуард Олби, трябва да стопира проекта – агентите на автора отказват версия в България. 

В стотиците страници Мавродиев не се страхува да сподели нито радостите и раните, нито запоите и влюбванията от „живота, тази продънена каца“, както се казва една от стихосбирките му. Над всичко друго обаче са идеите му за свободата и истината – илюзорни и действителни. Водещата мярка е тази за достойнството – накърнявано и съхранявано. „Само като дадеш всичко, което имаш, печелиш!“, категоричен е Мавро, както го наричат в съсловието, и отвежда зад кулисите, по снимачните площадки, бохемските свърталища и кръчмите в София и Пловдив. Говори и за жени, и за алкохол, макар че отдавна е на заслужена малка наливна бира в „Тройката“ на „Асен Златаров“ след щастливите години на водката в Руския клуб, където келнерите му посвещават специална песен. Неслучайно в Младежкия театър казват: Всички обичат Маврото. Неслучайно няколко дни преди да отлети към рая на чешитите, Рангел Вълчанов заръчва на дъщеря си Ани да намери Стефан и непременно да му предаде следното: „Той беше единственият, който не е говорил лошо за никого“. Поетесата Миряна Башева, близка и сродна душа на Рангел Вълчанов, използва особена метафора за личността на Стефан Мавродиев – скала на свлачище. 

Първата му роля е на козел, той е само на 7. Дава му я Алла Герова – забележителна дама от семейство на белогвардейци, която дирижира детския драм състав в родната му Варна. Оттогава плътно до него е Марин Янев, те буквално живеят в сградата, която споделят театърът и операта – родителите и на двамата са плътно свързани със сцената. „Беше много хубаво място за живеене, нямаше капка фалш. Алла беше дворянка, постоянно ни говореше за Станиславски и Немирович-Данченко. На 10 прочетох за първи път „Моят живот в изкуството“ на Станиславки – почти нищо не разбрах, но беше важното, че съм в темата“, връща лентата Мавродиев. 

Пъргавият Мавро, който не е нито красив, нито снажен като състудентите си Стефан Данаилов и Милен Пенев, бързо става любимец на преподавателя им Методи Андонов. Славният режисьор обаче не се колебае да ги замеря с тежки пепелници, когато бъдещите звезди падат в капана на халтурата. Меглена Караламбова и досега твърди, че Мавродиев е най-талантливият в класа им. Той пък си спомня, че въпреки хвалебствията, е имало нощи, в които му е идвало да се гръмне. Стотици пъти се влюбва и осъмва по пейките, пишейки стиховете си. На 23 печели награда със 75-годишен герой на Хайтов. Пловдивският му период е от щастлив по-щастлив, после настъпва мрачното време в Сатирата, където го вика Методи Андонов. След няколко блестящи спектакли, „народните артисти“ топят Методи Андонов пред Тодор Живков и го гонят с гръм и трясък. И веднага изолират ученика му, който е от най-безкомпромисните Методианци. Не му дават роли, не му говорят, не го забелязват. Мавродиев е наясно как могат да бъдат омилостивени, но няма никакво намерение да коленичи. Лолова, Парцалев и Григор Вачков са единствените, с които поддържа човешки отношения в изолацията. Маврото толкова страда в тази кретенска ситуация, че въобще не гледа къде и как се рее по „Раковски“ – художникът Димитър Киров един ден го хваща за рамото точно преди профучаващ автомобил да отнесе авера му. Мавродиев споделя и други драми в „Играещият човек“. Цветана Манева е на косъм да предаде Богу дух, докато героинята й увисва на въжето в „Уестсайдска история“ в Пловдив, а Добромир Манев единствен на мига зацепва какво се случва и се хвърля да я подхване. Меглена Караламбова за малко да се удави, докато снимат „Осмият“ – Георги Георгиев-Гец я спасява от водния въртоп буквално в последната секунда. Като готвач в постановката „Кухнята“ Мавродиев така замахва със свиреп сатър, че оръдието на кулинарията отскача, преминава на милиметър от главата на Анани Явашев и се забива в ламперията на стената. В Алжир снимат „Бащата на яйцето“ с Анри Кулев, когато Димитър Буйнозов едвам успява да изплува от подводна пещера. Но когато майка му и баща му умират през три месеца – тя от рак, той от токов удар, страданието му придобива различно измерение. 

Мавродиев има запазена марка: обземе ли го пълното отчаяние, виси от балкони. При един от тези силно съдбовни случаи дори толкова бойни мадами като Доротея Тончева и Мария Статулова окаменяват от потрес и не могат да реагират адекватно. 

Възражда се, когато Младен Киселов го вика в Младежкия театър. Дори „цивилните драматурзи“, както наричат ченгетата, пращани от Комитета за култура, не могат да го извадят от равновесие. Най-смешни са, когато настървено го разпитват за домашния театър в хола на вечния дисидент Вили Цанков. Но Мавродиев е последният човек, който ще избере „бояджилъка“, който за него е големият срам на нацията. Затова му е много смешно, когато се говори за смяна на системата. „Основната смяна е еволюционна, а за нея, извинете, трябват векове“, категоричен е той. 

Известен е със слабия си ангел Станка Калчева най-дълго остава с него – 10 години

Притежателят на Икари и Аскеери наследява страстта към зрелището и думите от баща си – учител по литература от Добруджа. Артистичността и музикалността Мавродиев попива от майка си – хористка, една от основателките на Операта във Варна и на прочутия фестивал „Варненско лято“. Маврото от юноша се слави със слабия си ангел. Високо цени дамските прелести. Той е в девети клас, когато се влюбва в две балерини едновременно – Маргарита Арнаудова и Маргарита Градечлиева. Бъдещата му съпруга Аля Анастасова е непълнолетна, когато стават двойка. Умилостивява баща й с мъжкарско пиене на мастика и челна стойка върху масата в ресторанта. Влюбен ли е, минава по външната страна на первазите – на шест уискита прави този номер на шестия етаж в „Тримонциум“. Пак през пловдивския период сваля Елена Райнова, обаче тя е гадже с Методи Андонов. Докато снимат „24 дъжд“ е мераклия на Ева Шикулска, но Стефан Данаилов го изпреварва. В края на 80-те се влюбва безумно в Станка Калчева – с 20 години по-млада и два пъти по-висока от него. Два пъти й предлага да се оженят, но някакви случайности ги спират. Връзката им продължава десет години, приятелството им остава и до днес. Мавродиев, сега на 81, с пламенна самоирония споделя, че е изгубил ума си по толкова скандално млада колежка, че дори няма да спомене името й, но тя си знаела. 

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.