Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Да си млад гей на село

„Три километра до края на света“ (Trei kilometri pâna la capatul lumii), 2024, Румъния, режисьор Емануел Перву, продуцент Мируна Береску, сценарий: Емануел Перву, Мируна Береску; оператор Силвиу Ставила, художник и костюми Богдан Йонеску, в ролите: Чиприан Чиужда, Богдан Думитраче, Лаура Василиу, Валериу Андриута. Награди: Queer Palm от Кан 2024, за режисура от Йерусалим, „Сърцето на Сараево“. Разпространява „Бета филм“.

Напоследък гей филмите са в изобилие по екраните. Този, за разлика от Queer (2024) на Лука Гуаданино, е свръхпестелив в показването на мъжки ласки. И е страхотен.
Хубавият и къдрокос 17-годишен Ади (Чиприан Чиужда) е гей. Учи в близкия град, където се достига през Дунава. Прекарва лятото в родното си село в делтата на реката. Има приятелка Илинка (Ингрид Береску). Родителите му (Богдан Думитраче и Лаура Василиу) са скромни, трудолюбиви и бедни хора, независимо че у дома си имат манеки неко – котката на късмета, според японците. Майката е набожна. Бащата пийва бира.

Една вечер с непознато момче от Букурещ намират таралежче, Ади се убожда някъде и онзи му смуче кръвта от пръста. Толкова са показани интимните им отношения. Но когато Ади се прибира у дома, виждаме, че е жестоко пребит. Момчето дава показания. Лекарка го преглежда. Бащата е нетърпелив. Местният шеф на полицията (Валериу Андриута) започва следствие. Проблемът е, че иска час по-скоро да се пенсионира и за тази цел може да му помогне местният деребей Зентов (Ришард Бовноцки), ала точно неговите синове са пребили Ади, защото е „обратен“. На всичкото отгоре бащата се бави с дълг към него. В кроткото семейство е всят смут. Родителите са в паника. Прилагат насилие над Ади – дори го връзват и му напъхват кърпа в устата, за да му прочете попът молитва. Заключват го. Нетърпими мерки за „сигурност“. Зентов увещава бащата момчето да си оттегли показанията.

Междувременно социална служителка от близкия град пресича Дунава с корабче, както всички, и търси истината (има любопитен диалог между нея и попа). Нищо в селото и поведението на обитателите му не е същото. Само реката се стеле сред буйна зеленина, неподвластна на никакви страсти и тревоги.

Няма музика. Чак след финала започва парче. Мимоходом виждаме, че в стаята, покрай иконите, има и снимка на U2, която Ади заглежда. Филмът се занимава и с бездната между поколенията, и с разликата в кръгозора, и с борбата за достойнство на различния тийнейджър, и с ролята на църквата, с окаяната румънска провинция. И дълбае навътре – от традиционните ценности до предразсъдъците, от властовите инструментариуми до душевните колизии, от стремежа за справедливост до дребните сметки.

Актьорите са и събрани, и въздействащи. „Три километра до края на света“ така е замислен и конструиран, че подобно на други съвременни румънски филми, въздейства като документален. И по този повод се сещам за прекрасния български документален „Европолис: Градът на делтата“ (2009) на Костадин Бонев по сценарий на Влади Киров и с оператори Константин Занков и Димитър Митов, който показва разрухата на град Сулина и непреходната красота на Дунав.

„Три километра до края на света“ е от рядко покъртителните филми, макар че едва ли у нас ще се радва на зрителски успех.

Геновева ДИМИТРОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.