Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Кете Колвиц – да крачиш по улиците на Имануел Кант

Кьонигсберг – днес Калининград, е град-история, град на приказки и изумителни присъствия, без които историята на света не би била същата. По неговите знаменити улички крачи и философът Имануел Кант, а седемте моста над пронизващата го река Прегол станат повод математикът Леонард Ойлер да създаде теорията на графите. Теория, превърнала се в един от най-значимите в практиката ни и до днес дял от математиката, посредством който изучаваме транспортните и комуникационни системи в частност за маршрутизация на данните в интернет. Кьонигсберг е и мястото, което дава първата глътка въздух на едно от най-значимите нежни имена на ХХ век в изкуството на графиката – Кете Колвиц.

Кете Колвиц се ражда на 8 юли 1867 година, а развитието си като артист получава преди всичко като частна ученичка в Берлин при Карл Щауфер-Берн и в Мюнхен при Лудвиг Хертерих. Още тогава тя се насочва към голямата си любов – изкуството на графиката, а социалните теми за експлоатацията на човешкото тяло в неговите трудови занимания ще се превърнат в нейно своеобразно творческо кредо. Кете Колвиц си отива от света в края на Втората световна война – на 22 април 1945 г., а днес художественото й наследство е пръснато в десетки художествени музеи по света, включително и в Националната галерия в София. Една сбирка от 22 образа, която се превръща във фокус на изложбата „Кете Колвиц: съдба, контекст, позиция“. Като част от контекста, а и като опит за илюстрация на рецепцията на социалните теми в изкуството, редом с образите на Кете Колвиц, са подредени и творби на цялата плеяда автори – Макс Слефогт (1857–1920), Макс Либерман (1847–1935), Теофил-Александър Стайнлен (1859–1923), Ловис Коринт (1858–1925), Ернст Барлах (1870–1938), Хайнрих Циле (1885–1929), Ото Дикс (1891–1969), Оскар Кокошка (1886–1980), Ото Нагел (1894–1967) и други. Това е довело до създаването на изложба, в която има специфично полифонично звучене, което макар и объркващо, има своя смисъл и той е да покаже за първи път произведенията на тези автори в обща цялост. С идеята да се очертае „майсторството им и същевременно да се разкрие в дълбочина техния хуманистичен светоглед“.

Кете Колвиц, „Младо семейство“, 1904 г.

По думите на куратора на изложбата Калин Николов „Кете Колвиц, обединяващата фигура в експозицията, е най-известната германска художничка за своето време, а и до днес. Стилът й се утвърждава въпреки постоянната съпротива на официалната власт относно творчеството й – изкуство, разтърсващо, обърнато към най-драматичните и универсални човешки стойности, с емоционален ангажимент за социална съвест и пацифизъм. Нейните графични и пластични произведения са съдбовна част и от онова, което тя самата преживява рамо до рамо до нарисуваните от нея образи: чрез чувствата на оплакващата мъртвото си дете майка и на жените, отчаяно искащи да избавят децата си от войната, мизерията и глада“.

Кете Колвиц действително е всичко това, но и много още. Тя е жена визуален артист, превърнала се в маркер за едни от най-високите постижения в изкуството на Европа от първата половина на миналия век. Но и свидетелство за употребата й в конституирането на „верните“ според властта у нас позиции и пластически търсения след 1944 г. Търсения, които да се превърнат в еталон на социалистическия реализъм, каквото и да означава този израз в България, а и не само. Кете Колвиц е шеметно явление, с което след събитията от 9 септември 1944 г. ще бъде злоупотребено, а влиянието му върху развитието на българското изкуство от втората половина на ХХ век наистина е респектиращо. Това обаче навярно ще е тема на друга изложба.
Всъщност трябва да кажем, че тъкмо такъв случай на оказано силно влияние върху българското изкуство е и творчеството на Франц фон Щук, който също е представен със своя изложба в Националната галерия. Но явно – както в случая „Колвиц“, това е оставено за следващ кураторски прочит.

Кете Колвиц, „Развихряне на бурята“, 1903 г.

Пламен В. ПЕТРОВ

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.