Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

„Майстора и Маргарита“ – трус от девета степен по Булгаков

Ехото от гърмежите покрай руската премиера на „Майстора и Маргарита“, фентъзи драмата на американския режисьор Михаил Локшин, продължава да се мултиплицира. Трусът е от девета степен по скалата на Михаил Булгаков, чиито едноименен роман остава сред малкото радикални литературни произведения, създадени през епохата на сталинизма в СССР. Ще гледаме най-новата версия по световноизвестната книга в програмата на кино-литературния фестивал „Синелибри“ – след безкрайни дебати, скандали и заплахи за авторите. Придворните критици в Русия нарекоха „Майстора и Маргарита“ „глупав и арогантен анти руски филм“, „отвратителна екранизация“, „безсмислица и пропаганда“, а Михаил Локшин, който още през първия уикенд разби боксофиса в Русия, заклеймиха като предател.

Проектът стартира през 2018 година, успявайки да мине през иглените уши на чиновниците, за да получи одобрение и 500 милиона рубли от Фонда на киното. Целият бюджет е 1,2 милиарда рубли. Режисьор трябва да бъде Николай Лебедев, който се кани да предложи на Кевин Спейси ролята на Пилат Понтийски, тази на Воланд – на Гари Олдман, а като Маргарита вижда момичето на Бонд Олга Куриленко. Заради постсъветска финансова и производствена бъркотия вместо Николай Лебедев начело на екипа застава Михаил Локшин. В началото на февруари 2022 година копродуцентът „Юнивърсъл“ пуска трейлър на продукцията, която тогава все още се нарича „Воланд“. Мега компанията обаче се оттегля дни след началото на войната в Украйна, същото прави и „Картие“, откъдето трябва да дойдат бижута и аксесоари. Локшин възстановява оригиналното име, въпреки че неговата любовна история е фантазия по Булгаков, която се случва в няколко паралелни реалности. Пред камерите са Евгений Циганов като Майстора, Юлия Снигир като Маргарита, немският актьор Август Дил е Сатаната, датският му колега Клас Банг е Пилат Понтийски. Сценарият е на Роман Кантор и Локшин. Много интересни са специалните ефекти в кадрите, които показват архитектурата на Москва, каквато са я замисляли подопечните на Сталин – гигантски грозни сгради, мегаполопис по съветски, профанизирана ърбънсреда.
Както се знае, във фокуса на „Майстора и Маргарита“ е обещаващ млад писател, чиито роман е оплют заради образа на Христос, отричан през 30-те години на миналия век в СССР. Пиесата му за Пилат Понтийски също е отменена, а той замисля нова сатирична фабула, в която подобният на дявол Воланд мъсти наред. Всички избягват автора като прокажен, а той става отшелник, докато не се появява Маргарита. Едва ли някой се съмнява в посланието на Михаил Локшин – всяка власт е зло без алтернатива, всяка тоталитарна система е престъпление против човечеството. Сатаната няма визуални аналогии с Путин, но те не са и необходими, едва ли ще се поколебаем и в разтълкуването на бала – елитът, който танцува джаз на частни партита, е по-противен дори от убийците на НКВД. Най-отвратителен е шефът на психиатричната клиника, който „превъзпитава“ дисидентите. Звучат реплики като „Защо ни е нужен раят, ще отидем в Кримска област!“ и „Добивът на нефт е нашата духовна храна!“, а униформените паради по блокираната улица „Тверская“ направо смразяват кръвта. Заради всичко това анализаторите край Кремъл залагат на дефиниции като „сатанизъм“ и „разврат“, прикривайки профсъюзния си ужас от политическите метафори.

Михаил Локшин вече е персона нон грата в Русия. Той е син на учени биолози, Арнолд и Лорън Локшин от САЩ, които през 1986 година получават политическо убежище в СССР заради левите си убеждения. Локшин е роден в САЩ, но расте и учи в Русия, така че и в стила му в правенето на кино, и в цялата му философия се омесват страсти и политики и от двете парадигми. Той стои зад над 100 рекламни клипа за водещи марки в масовата култура, но има и сериозни награди. През 2019 г. снима първия си игрален филм „Сребърните кънки“ – сантиментална кримка, която постига огромен успех и първата руска лента в Нетфликс.

След като финализира работата си по „Майстора и Маргарита“, Локшин се връща в САЩ, а сега срещу него се иска наказателно производство като яростен русофоб и проукраински настроен интелектуалец, чието място е в списъка на терористите и екстремистите. Войната в Украйна осъждат още Евгений Циганов, Юлия Снигир и британско-израелският актьор от руски произход Аарон Водовоз, който играе Исус Навин. Локшин вече заяви пред Би Би Си, че не желае да коментира публично скандала около филма.

Роман Полански и Федерико Фелини мечтаят да филмират историята

Продуцентите не вярват, че толкова руската история ще има зрители на Запад

„Майстора и Маргарита“ излиза за първи път чак през 1967 година, но е най-четеният роман на руски език през ХХ век, като тиражите през перестройката стигат милиони. Досега има няколко екранизации в бившия СССР. През 1994 г. Юрий Кара снима тричасова версия с Анастасия Вертинская и Михаил Улянов, но наследниците на Булгаков спират прожекциите – не били давали права. Филмът излиза след 20 години – технически остарял и орязан от цензурата. Сериалът на Владимир Бортко от 2005 г. е откровено скучноват. Абсолютните майстори в седмото изкуство Елем Климов и Елдар Рязанов се отказват, защото са наясно, че от подобна култова литература винаги може да стане лошо кино.

Първата филмова адаптация извън Съветския съюз е на Анджей Вайда за немската телевизия в началото на 70-те години на миналия век – „Пилат и другите“. После излиза лентата на Александър Петрович с Уго Тоняци. Идеята на великия Федерико Фелини пропада, тъй като не успява да убеди продуцентите, че тази толкова руска история ще намери своята публика в Италия. Роман Полански също започва да работи по бъдеща продукция, но и той не намира пари.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации